Jakobstadsnejdens Veteranbilssällskap

Återuppstånden Ford Eifel

Talkogänget bakom projekt Eifel

Den senaste i raden av veteranbilar som renoverats av Jakobstadsnejdens Veteranbilssällskaps talkogäng är en Ford Eifel från 1939.

Just den här Eifelns historia börjar i Tavastehus och kom med stadsingenjör Jerker Lindholm till Jakobstad år 1947. Eifeln fick en ny ägare i Erik Sundholm som köpte bilen i februari 1954 och övergick i sonen Johans ägo i november 1976.

Johan hade för avsikt att renovera bilen och demonteraingen påbörjades. Men med åren tyckte Johan att projektet blev för stort och bjöd ut bilen till Veteranbilssällskapet och köpebrevet uppgjordes 2004.

Eifeln togs under renovering år 2010 och har nu efter femton år av talko på måndagskvällarna äntligen blivit klar.

”Syftet med restaureringen var att så mycket som möjligt skulle göras av egna talkokrafter, dels för att spara pengar och dels för att låta medlemmarna lära sig nya arbetsmoment”, säger John Strang

Första utmaningen var rosten som angripit stora delar av ramen och trösklarna och mycket fick nytillverkas. Det fanns inte mycket att utgå ifrån och därför krävdes det stort stöd av de äldre medlemmarne som hade erfarenhet av plåtarbete.

Exempel på detaljer som gjorts själva av talkogänget är grillens kromlister kommer från en Ford V8 -37 som modifierats samt Eifel-emblemet som skurits ut i rostfri plåt.

Jenny Karlsson som då var ny i föreningen fick komma in direkt i restaureringen genom att sy upp inredningen och gjorde också målningsarbetet av karossen med instruktioner av de äldre medlemmarna.

Motorn vållade en hel del huvudbry. Flera reservmotorer införskaffades, men det visade sig att inget av motorblocken var tillräckligt bra. Slutligen fick ett av blocken repareras med en ny cylinderhylsa då de andra blocken var sönderrostade.

Som pricken över iet kröntes renoveringen med att Eifeln återfick sin ursprungliga registerskylt och är nu redo för att åter rulla på vägarna i nejden.

Ford Eifel är en bil som tillverkades i Tyskland mellan 1935 och 1940.

Hela 62 495 Ford Eifel producerades. Motorn var en fyrcylindrig, fyrtakts 1172 cc som gav 34 hk vid 4.250 rpm. Den kom med många olika karosstyper, till exempel som en tvådörrars sedan, en tvådörrars Cabrio coach med avdragbart textiltak, två- och fyrsitsiga cabrioleter, tvåsitsiga roadsters och som en lätt lastbil.

Modellen fick sitt namn efter högplatån Eifel i västra Tyskland.

Våra bilar